Olot aprova una moció de la CUP per tenir una oferta d'oci nocturn responsable, inclusiu i de qualitat

La moció recull les reivindicacions del sector de l'oci nocturn i d'entitats juvenils, que durant els darrers mesos s'han mobilitzat per exigir mesures concretes a l'Ajuntament.

L'Ajuntament d'Olot va aprovar una moció de la CUP en la qual es comprometia a crear una taula de treball participada pels diferents agents implicats en l’oci: organitzacions polítiques amb representació, tècnics, mediadors, monitors, restauradors, veïns, usuaris, treballadors amb experiència, etc.

L'objectiu de la Taula és elaborar una diagnosi completa i compartida de la situació actual de l’oci en general, però especialment de l’oci nocturn a la ciutat d’Olot, alhora que facilitar la redacció d'un Pla d'Oci Nocturn.

El passat mes d’abril d’enguany va néixer una plataforma amb la voluntat de treballar i contribuir per renovar i millorar l’oci nocturn a Olot i es va iniciar una campanya de recollida de signatures de gent a títol individual que ja supera el mig miler de suports i que es preveu que creixi a mesura que creix el seu coneixement i el descontentament de la població afectada.

Per la CUP, no tot l’oci nocturn ha de ser bars i discoteques, i que cal pensar que potser també, municipalment, s’han de fer propostes d’espais i ofertes alternatives per tal que els/les joves puguin sortir i ocupar el seu temps d’oci i recreatiu amb altres tipus d’oci no convencional com ara jocs de taula i de rol, balls de sala i en línia, converses, etc., ... sense necessitat d’estar permanentment en un espai tipus bar. En aquest punt, els/les monitors en el lleure i professionals d’aquest sector hi tenen un paper rellevant.

La formació assembleària defensa que cal començar a treballar de forma conjunta tots els agents implicats i afectats en aquest projecte per tal de revertir aquesta situació, essent coneixedors que és segurament un repte complex per a la ciutat com necessari és el trobar-hi solució.

Les mesures concretes que formaven part del redactat inicial de la moció de la CUP però que l'equip de govern va rebutjar són:

• Facilitar l’obertura de nous espais d’oci a través de la flexibilització en les llicències d’obertura i condicionament.
  • Revisar la regulació dels espais d’oci existents i incorporar-hi les actualitzacions més convenients.
  • Passar d’una política sancionadora a una política de mediació entre les parts, i estudiar la possibilitat d’introduir agents cívics nocturns.
  • Revisar la regulació dels horaris en general a fi d’incentivar que les activitats comencin abans (concerts, celebracions, festes, etc.).
  • Creació una línia d’ajudes econòmiques per als veïns propers als bars musicals, a fi d’adaptar els seus habitatges amb mesures com ara la renovació de tancaments i que, al mateix temps, els millorin aspectes energètics i mediambientals.
  • Estudiar millores en la mobilitat interior al voltant dels locals d’oci nocturn i estudiar d’introduir el servei de taxis nocturns.
  • Fer campanyes de sensibilització per tal de fomentar un model d’oci no basat en l’alcohol i el consum de substàncies lesives per a la salut.
  • Vetllar per la inclusió de la diversitat cultural i social en tots els actes, festes, esdeveniments i celebracions de la ciutat, a partir de la coordinació de les àrees implicades.
  • Editar un segell que indiqui quins locals fomenten un model d’oci inclusiu i socialment responsable.
  • Realitzar polítiques públiques de prevenció de la ludopatia a través de campanyes de conscienciació sobre aquest fenomen creixent, especialment entre la gent jove i de detecció d’aquests fenòmens, en coordinació amb els serveis de salut i els centres educatius.
  • Aplicar solucions a curt termini, com, per exemple, l’ús del semàfor acústic, que es posa en vermell quan se sobrepassen els decibels permesos.
  • Potenciar la diversitat de l’oci nocturn, sobretot en espais de música i que, al mateix temps, doni suport a les iniciatives amb programació musical en directe i amb la participació de grups locals i de proximitat.
  • Plantejar la possibilitat d’obrir espais municipals en horari nocturn com ara pavellons, biblioteques, centres cívics, etc.

L'equip de govern de JxCat no va acceptar el llistat de 13 mesures concretes que la CUP demanava per garantir que la Taula respongués a les reivindicacion del sector i les entitats.